Skip links

Zedenzaak: internet was visvijver voor kinderlokker

Vandaag zijn we in Nederland weer eens met de neus op de feiten gedrukt: een man uit Cuijk zit vast voor het misbruiken van bijna 300 meisjes. Zijn werkwijze: meisjes benaderen op internet, hun vertrouwen winnen en vervolgens uitdagen tot seksuele handelingen voor de webcam. Ook heeft hij diverse meisjes fysiek ontmoet en misbruikt. U leest het hier:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3523955/2013/10/09/Man-uit-Brabant-vast-voor-misbruik-300-meisjes.dhtml#.UlUKJ4fBvPU.twitter

Als preventiewerker vraag ik mij natuurlijk direct af: hoe had dit voorkomen kunnen worden? Hebben deze slachtoffers voorlichting gehad over de gevaren op internet? Wisten deze kinderen van het bestaan van grooming? Wisten zij dat achter het profiel van een leuke, belangstellende en lieve jongen wel eens een vies oud mannetje kon zitten? Of hebben zij wèl voorlichting gehad, maar heeft hen dit desondanks niet kunnen weerhouden met deze onbekende in zee te gaan?

Opmerkelijk is de leeftijd van de slachtoffers: 10 tot 17 jaar. Kinderen in de basisschoolleeftijd en middelbare scholieren. Wat naar mijn mening laat zien dat je niet vroeg genoeg kan beginnen met preventieve voorlichting. Natuurlijk doet het zeer om als ouder of opvoeder je kind een stuk naïviteit te ontnemen, maar dit is altijd beter dan dat het slachtoffer wordt van  misbruik.

Tegelijk is het goed te beseffen dat (jonge) tieners in veel gevallen een  nogal stormachtige ontwikkeling doormaken, waarbij seksualiteit een grote rol speelt. Voeg daarbij het gegeven dat pubers met zichzelf en anderen in de knoop kunnen zitten, en zich onbegrepen en eenzaam kunnen voelen. Hoe gemakkelijk is het voor kinderlokkers, loverboys en andere kwaadwillenden juist zulke meisjes te verleiden met lieve woorden en mooie beloften..

Het behoeft een voortdurende alertheid om jonge meiden te beschermen en weerbaar te laten zijn. Ik raad aan om op de basisschool met preventieve voorlichting te beginnen, en dit op het voortgezet onderwijs jaarlijks te herhalen en aan te passen aan hun leeftijd.  Het is goed om hen te laten oefenen door situaties na te spelen, en meiden (en jongens natuurlijk) te laten ervaren welke druk er op hen wordt uitgeoefend, en hoe ze hier assertief op kunnen reageren. Daarnaast leren tieners situaties te doorzien, en kunnen ze elkaar op een goede manier in het oog houden.